Saturday 20 June 2009

I solskenet vid älven

En tråkig sak med studentstäder är att då och då är det någon som studerat klart, eller byter inriktning, och då försvinner iväg från stan. För många är det ett viktigt led i utvecklingen till vuxen, att bryta upp och skapa sig en ny tillvaro på ny ort. Få en chans att omdefiniera sin varddag, sina rutiner, sitt liv. Jag har själv gjort den resan, och flytten till Norrland var det bästa jag gjort. Problemet är att många av mina vänner här uppe är ett par år yngre. Inte så mycket att det är någon generationsklyfta, men tillräckligt stor skillnad för att de fortfarande har kvar den där viktiga flytten från ungdomslivet till vuxenlivet.

I onsdags sa vi hej då till Adam och Linnea, som numera är bosatta i södra Sverige. Jag kommer sakna dem! Umeå var sitt vackraste jag, solen hade precis återkommit efter nästan en vecka av oavbruten gråhet. Så vi tog en sista fika, i solskenet vid älven.




Nästan nere vid älven ligger café Station, året runt ett väldigt bra fikaställe med goda téer och kladdkaka. Om sommaren har de den fantastiska servicen att man kan beställa fikat i picknick-korg, så får man med sig korgen och en filt. Sen är det bara att hitta en lämplig gräsplätt antingen i Rådhusparken eller längs älven.




Amandas hår var skimrande rött i solskenet, som eld mot älvens blåa vatten.



Choklad... *mums*

Hej då, Adam och Linnea! Lycka till söderut!

3 comments:

Kajsa said...

Åh, vad fint det ser ut! Jag vill också till Umeå! Mamma planerar så bra så att jag inte kan åka med...

Mita said...

Då är väl frågan - har jag lyckats göra den flytten? Flängt runt en massa har jag gjort, provat på lite olika yrken, har eget boende. Typ.

Fast jag har ingen aning om vad jag skall göra med mig liv, har eg inte flyttat någonstans, och den arbetslivserfarenhet / utbildning jag har hjälper mig eg inte direkt annat än att jag har gjort något...

Kramar

Erika said...

Kajsa: Vore superkul om du kom på besök! Men Umeå är strålande vackert på sensommaren också, kanske bättre möjligheter då?

Mita: Svår fråga, det är inte något i varje fall jag var medveten om när jag gjorde flytten, utan något jag insett nu, tre år senare.
Men även om du kanske inte flyttat teoretiskt, så har du ju eg bott utomlands. Kanske hemresan blir den där flytten? En flytt delvis praktiskt, med tanke på allt som ska hem, och delvis ett skifte i livet. Från att prova på saker och flänga runt, till (håller vi tummarna för) en utbildning som kommer ge dig riktning för åtminstonde närmaste 15 åren. Sen vet man ju aldrig...
Det är en teori i alla fall! =)

*kramar*