Wednesday 24 June 2009

På altanen, till vevgrammofon

Igårkväll var det dans ute, till vevgrammofon på Erik och Ritas altan. Underbar kväll, solsken (men dans i skuggan, tack och lov), sommargrönska, lindydansare uppklädda lite vintage, gott fika. Och framför allt: Lindy!
En granne till kvällens värd var vänlig nog att agera dj under kvällen, med en gammal rese-vevgrammofon han ärvt av sin morfar. Grammofonen är nog från 20-30-talet, och man spelar följaktligen stenkakor på den. Härligt ljud, lite raspigt och mycket äkta tidsenligt. Här är en liten bild på grammofonen:



Det är otroligt hur bra man kan dansa på en altan, även om golvet var lite trögt så gick det faktiskt bra att snurra. Och snurra gjorde vi.



Jag hade sytt klart en ny kjol, en härligt sommargrön skapelse. Väldigt enkel modell, veckad kjol mot en rak linning, inget nytt på den fronten. Dock känns den väldigt mycket sommar, blir nog favoritkjolen närmaste tiden. Här är en bild lite i farten, bättre bilder på kjol och frisyr kommer förhoppningsvis senare i veckan (ni får tänka bort mina skor, golvet och mina onda hälar krävde dessa inte alltför snygga men däremot gudomligt sköna danssneakers):



När vi dansat oss varma och lite trötta var det perfekt med fika. Erik och Rita har en finfin teservis, som dessutom matchade den nya kjolen:



Dagens guldkorn är dock Emilia, 1 1/2 år gammal. Ofta är det skoj att skumpa runt på dansgolvet till musiken, men ibland när man inte är så stor, så tittar man storögt, förundrat och lite undrande på aktiviteterna runt om en.



Tackar för en magisk kväll! Tack till kvällens värdar för initiativet och altanen, till den vänlige grannen med grammofonen, till alla som kom dit för att ni hjälpte till att göra kvällen just magisk.

Nu är jag duktigt peppad inför Herräng!

1 comment:

Elin said...

Jag har velat ha en sån där grammofon i evigheter... :O Du verkar ha mysigare sommarkvällar än jag ;P
Kramar