Sunday 26 July 2009

Herräng 2009, del 3, kontraster

Bluesnight på Herräng var förra året ingen hit för mig. Jag tyckte det mest verkade som att folk skyfflade runt på dansgolvet. Dessutom är det den kvällen man klär upp sig mest! Timmars förberedelser för att dansa tryckare som på mellanstadiet? Jag var på dansbanan och dansade lindy förra årets bluesnight.

Hade därför inga höga förhoppningar, men gjorde mig i ordning litegrann. På uppmaning av en kompis dansade jag lite med honom, och herregud! Det var så otroligt härligt! Det var en helt annan dans, ett mellanting mellan tango, foxtrot och riktigt långsam lindy. Mjukt, anpassat till musiken, förföriskt. Dansade hela natten, och ville inte lämna dansgolvet, ville inte sluta dansa. Hade kunnt dansa tills jag föll ihop.
En magisk kväll.

Så bluesnight är nog min nya favoritnatt på Herräng!



En Herräng-kontrast: finklädd inför bluesnight i min nya klänning från rean på Lindex, sittandes på min säng i gymnastiksalen. Då hade jag ändå en väldigt bra säng, underslaf och ribbstolar man kunde hänga saker på längs ena sidan. Många verkar tveksamma inför att sova i gymnastiksalen, men jag tycker det är helt ok. Högt i tak, så luften är bra hela natten. Duscharna är i samma hus, så man slipper gå ut i nattkylan innan man somnar efter "efterdansen-duschen".


Hayley och Ruth, två tjusiga engelskor som även de sov i gymnastiksalen. Här uppklädda inför blues.

Kram, Erika
Tuesday is bluesnight at Herrang. I really didn't like it last year, it seemed like a return to the simple slowdancing we did in 5th grade. All the more silly since it's the night when you dress up the fanciest. Last year I spent blusnight at Dansbanan, dancing lindy instead of blues.

Naturally, I wasn't looking forward to bluesnight this year, but I dressed up a bit anyway. Was persuaded to dance a little, and oh my! It was wonderful! A totally diffrent dance, like a combination of tango, foxtrot and really slow lindy. Soft, musical, seducing. I could've danced untill I dropped.
A truly magical evening.

Top photo is me by my bunk, dressed up and ready for dancing blues. A lot of people doesn't like sleeping in the gymnasium, but I think it's fine, lot's of air and close to the showers. 2nd photo is of Hayley and Ruth, two very elegant Londoneers who also found the gym ok.

Love, Erika

7 comments:

Kajsa said...

Vad fin du är även i enkla kläder :) Du är alltid så fin nu för tiden.

Erika said...

Tackar gumman! Även om det kanske är så att jag lite väljer vilka biler jag lägger ut... ;) Tro mig, hemma, om kvällen framför MASH, är det fortfarande mjukisbyxor som gäller!
Kram!

Cherry Cupcake said...

Tänk om jag också kunde lära mig att dansa lindy hop...

Erika said...

Cherry Cupcake: var bor du? För det finns möjlighet att dansa lite överallt. Och bor man i en liten ort så finns det ofta nybörjarhelgkurser man kan åka på! Det är världens roligaste dans, så testa nån gång! Dessutom är socialdanserna ett utmärkt tillfälle att få ha på sig fina kläder i 40-tals stil =)

Cherry Cupcake said...

Jag bor i stockholm, så det är nog inte svårt att hitta nybörjar kurser kan jag tro, måste verkligen ta tag i detta :P

Att få klä upp sig är aldrig fel!

meena meena said...

hearing you talking about dancing makes me want to learn! its sweet that you enjoy it as much as you do.

Erika said...

Hello Meena! Welcome to my blog! I'm glad I inspire you to dance, it's truly one of my greatest joys in life. And the more dancers we are, the more fun everybody will have! =)
California has a really great dance scene, so if one wants to learn it's fairly easy to jump onboard the lindy hop-train =)