Friday 29 January 2010

A hat, an alomst-dress, and dreams


Den här lilla saken är det senaste tillskottet till min lilla men växande hattsamling. Själva hatten är i sammet, med små fina veck mot nacken. Jag gissar på 50-tal, några andra gissningar?

This little thing is the latest addition to my small but growing hat collection. The hat itself is in velvet, with small creases towards the neck. I'm guessing 50s, any other ideas?


Bara för att visa att jag faktiskt gör något vid symaskinen, även om det går långsamt. Är klart osäker på hur pass bra den här blir, men har tänkt sy ihop den, och passar den inte så säljer/ger jag den till någon som den passar på =) Men är lite skeptisk, tyget är lite för styvt tycker jag. Kan mjukna med användning, men... hmm... Mer bilder, samt mönster och förebilder, kommer när den är färdig!
Just to show that I'm actually doing something on the sewing machine, even if it's a pretty slow process. I'm very unsure about how this one's gonna turn out, the fabric has a little bit too much body for my taste (but that could change with wear) and I'm not sure about the fit. Ah well, I'm going to finish it anyway, and if it doesn't fit, I'll find someone it does fit! =) More pictures later, when it's ready.

Jag gick till den lokala tygaffären för att köpa lite mer duktyg till swingkvällarna, och var hittade jag? 70% rea! Inte på allt såklart, men på de fantastiska, tunna ylletygerna jag längtasfullt kikat på hela vintern. Det var helt fel månad för tyginköp, framför allt av tyger som är mest aktuella till i höst, men jag kunde inte låta bli. Färgerna, vikten, fallet... jag är kär!
Ha en härlig helg! /Erika
So, I went to the local fabric shop to get some more material for the table cloths for social nights at the Lindy hop, and what did I find? 70% sale! Not on everything of course, but on the wonderful, thin, soft woolfabrics I've been eyeing all winter. Totally wrong month for fabricpurchases (esp as these are more for fall than spring) but I couldn't resist. The colours, the weight, the drape... I'm in love!
Have a lovely weekend! /Erika

6 comments:

B-b-b-etty said...

jättefina tyger! jag försökte kika lite jag med men hittade dessvärre inga, vill börja försöka sy en kjol. hittade du tygerna på ohlssons i den dära gallerian i stan?

Camilla Kästner said...

ur söt hatt och klänningen är ju härligt hallonröd, iallafall på datorn:)

finns det månader då inte tyg får inköpas? lite förvirrad. kram

Erika said...

Betty Lou; tackar! Jo, det här med att hitta tyger är sannerligen inte lätt. Tycker ofta tygaffärerna mest har tyger till heminredning eller lapptäcken, inte till klädsömnad. De här hittade jag mycket riktigt på Ohlssons i Kungspassagen, de har en del bra tyger ibland...
Jag hejar på ambitionen att sy en kjol! Det är himla kul att gå runt i saker man sytt själv, tycker jag i alla fall =)

Cathla; LOL! Jo, det finns månader då tyg kanske inte borde köpas, då det lite sätter matinköpen i farozonen =)
Tackar så mycket! Det är sant, klänningen ser lite hallonröd ut på bilden, hade inte tänkt på det. Det är mindre rosa i den i verkligheten. Den är... hmmm... jag vill inte säga julröd, för då kan man ju bara använda den under jul... Jordgubbsröd? ;) Det är samma tyg som i julkjolarna jag sydde till uppvisningen i december.

B-b-b-etty said...

jag spenderade inte så lång tid där dock, skulle hinna med en buss men jag hittade dessvärre som du sa mest heminredningstyger.

jag har länge letat efter en perfekt kjol men efter några år så känns det lite hopplöst, har köpt några fina mönster för ett tag sen så nu saknas bara tyget

Kitten loves vintage said...

Åh, vilken söt hatt! Tippar även jag på 50-tal. Klänningen ser också lovande ut...

Att hitta tyger kan verkligen vara svårt, tydligen syr folk inte så mycket kläder längre, ut mest gardiner osv. Jag har vänt på steken och söker numera väldigt sällan tyg till ett möster jag vill sy, utan jag köper tyg och söker/gör sedan mönster till tyget. Ännu intressantare när tyget för det mest kommer från loppis, och man måste anpassa vad man kan sy till hur stor tygbiten är...Lycka till med klänningen!

Erika said...

Betty Lou; jo, man brukar få gå runt ett tag för att hitta de bra tygerna. Men i Stockholm finns det alla möjligheter! Jag kan varmt rekommendera Sundbybergs textilcentrum, de har allt mellan himmel och jord, och är duktiga på att hjälpa en hitta nåt som passar. Lycka till! Hoppas du hittar något bra!

Kitten; Tackar! Nu inväntar jag lite varmare väder så jag kan trippa runt på stan i min fina lilla hatt =)
Hmm, det var en intessant approach till syendet. Har inte tänkt på det viset förut, utan har alltid formulerat idén och sedan letat först mönster och sedan tyg. Men det låter ju klart mycket mer praktiskt att utgå från tyget. Tackar för tipset!